tips ter voorkoming van een burn-out

Wil jij weer kunnen lachen en gelukkig zijn in plaats van steeds maar moe, prikkelbaar en/of angstig?

Als Mindful HR Businesspartner weet ik maar al te goed hoe belangrijk het is om werkgeluk te ervaren!

Ik zag dat ik als HR Businesspartner iets moest gaan doen aan de gevolgen die mijn oudcollega’s ondervonden aan werkdruk en andere stressgerelateerde (werk)klachten. Zodoende ben ik mij naast mijn vak als HR Businesspartner gaan specialiseren en certificeren als Burnout therapeut. Doe er je voordeel mee – als bedrijf en/of als werknemer!

Uitvallen als gevolg van een Burnout heeft voor zowel de organisatie als de medewerker/collega financiële gevolgen. Een andere collega moet het werk overnemen of er moet een uitzendkracht ingehuurd worden. Maar door de komt van de Corona lijkt het bijna niet te vermijden dat er steeds meer Burnouts zullen volgen.

Wist je dat een Burnout ondertussen beroepsziekte nummer 1 is en de muisarm verdreven heeft? Meer dan een miljoen mensen lopen het risico op een Burnout door werkgerelateerde psychische oorzaken. De komst van de Corona vergroot de kans nog meer omdat de grens tussen werk en privé meer en meer vervaagt.

Burnout geeft vele signalen vooraf zoals weinig energie hebben, onrustig tot nauwelijks kunnen slapen en zeer vermoeiend zijn. Tevens heb je rugklachten en kunnen je maag en darmen reageren.

Omdat je minder slaapt kun je je ook steeds slechter concentreren en onthouden. Problemen zijn slechter op te lossen.

Je kunt echter ook emotioneler zijn dan voorheen. Dit uit zich door prikkelbaarheid, frustratie of soms paniekaanvallen. Men heeft minder zelfvertrouwen en de motivatie om iets te doen is ver te zoeken.

Eigenlijk heb je nergens meer zin in en vraag je je af waarom je bepaalde dingen doet. Je dag wordt eentonig en iedere dag lijkt somber en zonder sprankje (werk)plezier.

Om op zoek te gaan hoe je van je Burnout af kunt komen is het nog belangrijker om te weten hoe je het kunt voorkomen.

The Mind Factory helpt je hiermee. Maar voor nu een paar tips:

Als organisatie en medeweker is het noodzakelijk om

  1. je medewerkers te laten investeren in ontwikkeling en opleiding!

2. werkplezier vergroten

3. werkdruk verminderen

4. werk en privébalans in de gaten houden

5. pauze en een rondje in de frisse buitenlucht lopen

6. aftasten hoe passievol het werk voor je is

7 neem bij klachten kontakt op met mij of je HR collega

….en…en..nog veel meer!

Mocht je hulp nodig hebben? Neem dan kontakt met mij op.

Je kunt mij mailen: post@themindfactory.nl – of bellen: 06 10978647

Vergoeding is afhankelijk van de zorgverzekeraar.

Dutch NL English EN