Burnout

Burnout is niet alleen het gevolg van te hard werken zonder dat je jezelf tussendoor kunt opladen. Vaak hoor ik dat men twijfelt aan zichzelf en het gevoel heeft om afgewezen te worden als men niet met de anderen in hetzelfde tempo of idee mee gaat. Angstige gedachten en irrationele verwachtingen komen en gaan en vormen de basis om steeds te blijven piekeren.

Hoe kom je van die piekergedachten af? Hoe kun je weer slapen zonder steeds wakker te schrikken? Een Burnout kan je dagelijkse leven behoorlijk in de war schoppen. Wat inmiddels wel bekend is, is dat je niet met alleen maar door te rusten uit je Burnout komt. Dat lijkt misschien in de eerste instantie wel zo. Je wil graag slapen want je bent zo uitgeput of alles kost je zoveel extra energie om wat te doen.

Burnout is niet iets wat iedereen overkomt. Het heeft voornamelijk te maken met hoe je met Stress om weet te gaan. Vanuit “oude gewoonte”doe je altijd wat je altijd doet. Daarom is het van belang om therapie te volgen waneer je een Burnout hebt omdat de kans op een terugval anders aanwezig is. Bij de therapie gaat het om het aanleren van vaardigheden waardoor je door het veranderen van je gedrag je beter gaat denken en voelen. Bij de Burnouttherapie werk ik onder andere ook met RET. Daarbij is het uitgangspunt dat je door anders te gaan denken, je gedrag en je gevoel zich positief ontwikkelen.

Ben jij het liefst onzichtbaar en/of sta je altijd voor anderen klaar? Dan kun je extra vatbaar voor een Burnout zijn. Laten we samen onderzoeken wat de aanleiding hiervoor is en wat of dit jouw risico op een BO zou kunnen vergroten. Wat denk je hierbij? Is het reëel of kan het ook anders?

Stap voor stap leer je om zelf je stressveroorzakers te herkennen en de baas te worden.

Wil jij weer baas worden over je eigen Burnout of preventief leren hoe je het kunt voorkomen, dan weet je hoe je mij kunt bereiken! Have an awsome day!

Dutch NL English EN